Het is ondertussen alweer van 2016 geleden dat we met onze jaarlijkse nationale fruithappening in de provincie Antwerpen te gast waren. Dit jaar is het weer zover en zijn we te gast in het wondermooie domein Rivierenhof in Deurne, het oudste provinciaal domein van het land.

De fruittentoonstelling vindt plaats in en rond het Kasteel Rivierenhof, centraal in het domein gelegen, tegenover de prachtige, grote spiegelvijver. Het park, goed voor 135 hectare natuur, biedt tal van mogelijkheden om te vertoeven voor groot en klein: wandel- en fietsroutes, een speeltuin, verschillende wandeltuinen, een kinderboerderij... Ideaal dus om een bezoek te koppelen aan onze tentoonstelling.

Nationale Expo 2022
Onze centrale expo, in de oostelijke vleugel van het kasteel, is het middelpunt van het evenement. Ze wordt gevormd door een presentatie van zowat 500 appel- en peervariëteiten van zowel nationale, gewestelijke als regionale oorsprong. Natuurlijk zullen hierbij de lokale rassen eigen aan de provincie Antwerpen centraal staan. Een unieke kans om te kijken en te vergelijken en variëteiten te ontdekken, misschien zit er wel iets tussen voor in jouw eigen boomgaard, fruittuin/-terras of voedselbos!
Heb je enkele onbekende vruchten? Breng dan zeker enkele exemplaren mee, ons team van pomologen plakt er de juiste naam op aan de determinatiestand.

Nevenactiviteiten
Naast de expo zijn er natuurlijk tal van nevenactiviteiten en standen waar je kan kennismaken met onze vereniging. Je kan met vragen over jouw boom(gaard) of fruit(tuin) terecht aan de info- en adviesstand. Onze experts helpen je graag verder.
Ben je op zoek naar fruitkundige boekwerken of materialen, dan kan de NBS-infostand je zeker bekoren. Eigen publicaties worden afgewisseld met gevestigde waarden en voor het boomgaard- en fruittuinbeheer hebben we de juiste materialen beschikbaar.
Bezoek een van onze proef- en verkoopstanden en ga naar huis met onze heerlijke variëteitsstropen, puur natuurlijk sap van de Sapmobiel® of onbespoten hoogstamfruit uit onze boomgaarden.
Ook voor de kleinsten onder ons voorzien wij enkele leerrijke activiteiten, dus breng gerust het hele gezin mee!
We nodigen je dan ook van harte uit op onze tentoonstelling, een ideale familiedag en een uitstap voor het hele gezin. Tevens een mooie kans om een bezoek te koppelen aan het domein Rivierenhof met tal van ontspanningsmogelijkheden.

Het Provinciaal Groendomein Rivierenhof bevindt zich aan de rand van de stad Antwerpen. Het Rivierenhof maakt deel uit van het valleigebied van het Groot Schijn dat zich uitstrekt van Westmalle tot in Deurne en wordt getypeerd door een opeenvolging van recreatieve voorzieningen en groengebieden.
Domein Rivierenhof is bereikbaar via verschillende invalswegen, zijnde in het zuiden de E34/A21 en de E313/A13, in het westen de ring R1 rond Antwerpen en in het noorden de Turnhoutsebaan N12.
Parkeren kan eventueel op de volgende plekken:
Parking Oost (aan de Ruggeveldlaan); Parking West (aan het Cogelsplein); ter hoogte van Kasteel Sterckshof of op de Turnhoutsebaan op de voorziene parkeerplaatsen (niet voor een garagepoort of een oprit).
Het park biedt tal van mogelijkheden om te vertoeven, actief te zijn en te genieten:
Wandelen en fietsen: bewegwijzerde en digitale wandelroutes en fietstochtjes
Sport en spel: looppad, petanque, vissen, minigolf, modelspoorbaan, enz.
Speciaal voor kinderen: speeltuinen en doolhof, zelf-doe-pakketten, sprookjes op zondag, kinderboerderij …
Collectietuinen: rozentuin, arboretum, pinetuin (naaldbomen), azaleatuin ….

Nationale NBS-Fruittentoonstelling
zondag 18 september 2022 van 10 u. tot 17 u.
Domein Rivierenhof, Turnhoutsebaan 246, 2100 Deurne.
Meer info via het NBS-secretariaat, tel. 012 39 11 88
TOEGANG GRATIS! Tot dan!