Heeft u een vraag voor ons? Mogelijk vindt u het antwoord tussen de veelgestelde vragen.
Kunt u het antwoord op uw vraag niet terugvinden? Neem dan gerust contact met ons op.
Algemeen
Wat zijn jullie openingsuren?
U bent welkom bij ons van maandag tot donderdag tussen 8.00 en 16.30 u.
Op vrijdag zijn we geopend tussen 8.00 en 14.30 u.
Tijdens het weekend zijn wij gesloten, maar u kunt ons vaak terugvinden op een van onze activiteiten.
Wat is jullie BTW-nummer?
Let op! De Nationale Boomgaardenstichting vzw heeft geen BTW-nummer.
Het BTW-nummer van onze zustervereniging NBSW Maatwerk vzw is BE 0479 456 845.
Bij twijfel ons best eerst contacteren.
Waar vind ik de kalender van de Sapmobiel?
De volledige kalender van de Sapmobiel is terug te vinden via onderstaande link.
https://www.desapmobiel.be/perskalender
Bestellen
Kan ik jullie kwekerij bezoeken om bomen/plantgoed aan te kopen?
Nee, wij werken enkel op bestelling, tenzij het over onze uitverkoop gaat.
Wanneer kan ik bomen/plantgoed bestellen?
Onze plantactie loopt tussen half november en eind maart. U kunt gedurende deze periode continu bomen bestellen.
Bomen besteld tussen april en november worden automatisch opgenomen in het volgende plantseizoen.
Waar/wanneer kan ik bomen/plantgoed afhalen?
Bestelde bomen worden niet afgehaald op ons adres.
We nemen contact met u op om het uur en de locatie af te spreken waarop u de bestelling kan afhalen.
Kan ik met ecocheques betalen?
Helaas kunnen wij geen ecocheques in ontvangst nemen.
Verzenden of leveren jullie bomen/plantgoed?
Gezien de afmetingen en kwetsbaarheid van de bomen/het plantgoed, doen wij niet aan verzending of levering.
Mocht het voor u onmogelijk haalbaar zijn om uw bomen/plantgoed af te halen op een van onze afhaallocaties (Vliermaal, Mechelen, Oost- of West-Vlaanderen), laat het ons dan gerust weten, samen zoeken we graag een oplossing!
Wie levert mijn bestelling van boeken, stroop & sap of materialen?
Onze verzending gebeurt steeds via bpost.
Wat bedragen de leveringskosten?
De kosten voor levering bedragen standaard € 7 voor een pakketje onder 2 kg.
Indien uw pakket de 2 kg overschrijdt, worden de kosten hoger.
Hiervoor kunt u best eerst even contact met ons opnemen.
Ik heb een bestelling geplaatst, maar nog niets ontvangen. Hoe komt dit?
Standaard brengen wij onze pakketten op vrijdag naar het postkantoor, zodat u ten laatste dinsdag uw bestelling ontvangt.
Als uw bestelling relatief laat in de week gedaan is, kan het zijn dat deze pas de week erna verzonden wordt.
Heeft u na meer dan een week nog niets van uw bestelling gehoord? Contacteer ons dan gerust via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Boomgaard
Ik zou graag een boomgaard of fruittuin willen aanplanten, hoe pak ik dit aan?
Als u de aanplant door onze zustervereniging NBSW Maatwerk vzw wilt laten uitvoeren, kunt u bij ons terecht van begin tot einde.
Bezorg ons een mailtje op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met de volgende gegevens en wij helpen u graag verder:
- Locatie
Aan de hand van het juiste adres kunnen wij reeds een luchtfoto raadplegen en de grondsoort achterhalen.
- Kenmerken locatie
Wanneer er een poel of schuurtje aanwezig is, dienen wij hier rekening mee te houden bij de aanplant.
- Wensen
Wilt u graag die ene specifieke variëteit aanplanten, wilt u enkel appels of net fruit van juni tot november, wilt u de vruchten verwerken tot sap of liever gewoon zo eten?
- Foto's/plannen
Als u reeds een uitgewerkt idee heeft of enkele foto's van de locatie, mag u die ons ook steeds bezorgen, dit kan ons enkel helpen bij het opstellen van een boomgaard- of fruittuinplan.
Als u graag zelf een boomgaard aanplant, kunt u uw bestelling bij ons plaatsen via Bomen bestellen.
Met het nodige advies kunt u zelf aan de slag.
Kan ik hiervoor een subsidie aanvragen?
Ik heb een vraag over de wettelijke plantafstanden, kan ik hiervoor bij jullie terecht?
Mogelijk vindt u het antwoord op uw vraag reeds op deze pagina.
Indien dit niet het geval is, kunt u best eens navragen bij uw gemeente.
Wij beschikken zelf niet over een juridische dienst die u verder kan helpen.
Dit kan, maar helaas niet bij ons.
Iedere gemeente heeft een potje voor Kleine Landschapselementen, waar velen een subsidie voor hoogstambomen onder
Ik wil gebruik maken van jullie diensten om mijn bomen/fruittuin te laten snoeien, wat doe ik hiervoor?
Als u in het verleden reeds gebruik hebt gemaakt van onze diensten, mag u een mailtje sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met daarin uw adresgegevens, dan kunnen wij uw gegevens snel terugvinden.
Is het de eerste keer dat u snoeiwerken door ons wilt laten uitvoeren? Dan mag u ons de volgende gegevens bezorgen:
- Locatie en contactgegevens
- Aantal bomen
- Fruitsoorten
- Leeftijd bomen
- Details waar wij rekening mee moeten houden (een poort die gesloten is, dieren die in de boomgaard staan, ...)
Aan de hand van deze gegevens helpen wij u graag zo snel mogelijk verder met uw snoeiwerken.
Ik heb recent gebruik gemaakt van jullie snoei/of aanplantdiensten, maar nog geen factuur ontvangen, kan dit?
Voor het vlotte verloop van het werk maken wij onze facturen in iets grotere hoeveelheden.
Hierdoor kan het zijn dat u een paar weken op een factuur moet wachten.
Mocht u na een maand nog geen factuur ontvangen hebben, kunt u ons steeds contacteren.
Ik heb een specifiek probleem met mijn boomgaard/fruittuin, namelijk...
Als u denkt een bepaalde ziekte of plaag in uw boomgaard te hebben, kunt u een kijkje nemen bij Ziektes en plagen op onze website.
Bij enige twijfel kunt u best enkele duidelijke foto's sturen waarop het probleem zichtbaar is, dan geven wij u de correcte info en mogelijke oplossingen voor uw probleem.
Ziet u schade aan uw boom en weet u niet hoe u dit het best aanpakt, dan kunt u ons eveneens enkele
Wat kan ik doen tegen de kersenvlieg en Drosophila suzukii?
Voorlopig zijn er tegen beide nog geen effectieve (biologische) oplossingen gevonden.
U kunt werken met lijmbanden en feromonen om een gedeelte van deze plaag te bestrijden, maar dit is zeker geen volledige oplossing.
Fruit
Ik zou de naam willen weten van een vrucht, hoe kan ik hierachter komen?
U mag altijd een viertal exemplaren van de vrucht op een van onze activiteiten binnenbrengen, dan kunnen wij deze determineren tijdens een van onze sessies.
Op onze Nationale Fruittentoonstelling wordt jaarlijks ter plekke gedetermineerd, de meer courante variëteiten kunt u hier zeker benoemd zien.
Vruchten kunnen ook opgestuurd worden per post naar ons adres (Leopold III-straat 8, 3724 Vliermaal).
Voor een snel antwoord mag u ook altijd duidelijke foto's naar ons sturen. Probeer een typische vrucht vanuit verschillende hoeken te fotograferen, zodat we een zo goed mogelijk beeld kunnen vormen.
Het is mogelijk dat we aan de hand van enkel foto's geen sluitend antwoord kunnen geven, maar dan zullen wij u dit zo snel mogelijk laten weten.
Ik zoek meer info over een bepaalde variëteit. Hoe bekom ik die het best?
Breng eens een bezoekje aan onze pagina met Fruitfiches, mogelijk vindt u hier reeds een antwoord.
Als u de variëteit niet kunt terugvinden, mag u ons altijd een mailtje sturen, dan helpen wij u graag verder.