De KERS® 2020

Welkom bij de KERS® 2020!

Omdat er momenteel nog geen massa-evenementen mogen plaatsvinden, pakken wij het dit jaar een beetje anders aan. We bieden onze activiteiten daarom grotendeels online aan. Op deze pagina kunt u bijvoorbeeld al onze jaarlijkse tentoonstelling terugvinden, alsook een interessante gidsbeurt doorheen de boomgaarden van Alden Biesen. Om het nog wat interactiever te maken, kunt u hier ook de Quiz van de KERS® 2020 downloaden. Stuur deze ingevuld op om kans te maken op een streekproductenpakket!

Tussen 12 juni en 12 juli bent u welkom in Alden Biesen om er de natuur te ontdekken. De Hertenbergboomgaard heeft momenteel bezoek van enkele gezellige dames (zie hieronder), dus kunnen we de deuren niet volledig voor u opengooien. Aan de ingang laten wij u echter kennismaken met heel wat fruitvariëteiten die u in de boomgaard kunt terugvinden, dus neem zeker een kijkje.

Aan de Bij-mobiel valt er heel wat te zien. Natuurlijk zijn er tal van bijen die af- en aanvliegen, die ijverig aan het werk zijn binnen de mobiel. Maar natuurlijk kunt u er ook heel wat bijleren over beestjes in de boomgaard. Ontdek onze leerrijke panelen die u onder meer het verschil tonen tussen de honingbij, de hommel, de solitaire bij en de wesp.

Op de Toeristische Dienst zal onze quiz terug te vinden zijn, voor diegenen die het graag wat interactiever maken. U kunt deze ook onderaan deze pagina terugvinden, als u het document liever op voorhand afdrukt.

In Alden Biesen verwachten we ook dat u zich aan de nodige regels houdt:

• Blijf in uw eigen bubbel, hou voldoende afstand van anderen;
  • Is het te druk? Kom dan best terug wanneer het wat rustiger is;
  • Zet gerust een stapje dichter bij de Bij-mobiel, maar wees voorzichtig en jaag de bijen niet op;
  • Wees eveneens voorzichtig bij het verlaten van het Vlonderpad. U kunt zeker enkele interessante bomen bekijken, maar het Vlonderpad ligt een behoorlijk stuk van de grond af. Alden Biesen noch de Nationale Boomgaardenstichting zijn verantwoordelijk voor mogelijke ongevallen.

Digitale gidsbeurt

Hieronder kunt u onze gidsbeurt in de boomgaarden van Alden Biesen terugvinden. Druk gewoon op de play-knop en laat u meevoeren op reis door de boomgaard. De volledige gidsbeurt duurt ongeveer 15 minuten en toont u enkele interessante plekken. Ontdek nieuwe kersen, leer wat bij over de bloei en bestuiving en wat doen al die dode bomen eigenlijk in de boomgaard?
Geen zin om de hele gidsbeurt te volgen? Op ons youtubekanaal kunt u alle losse video's terugvinden.

Digitale tentoonstelling

Het is ieder jaar een feest wanneer de rijschool in Alden Biesen tot aan de nok gevuld is met heerlijke kersen. Daar de tentoonstelling dit jaar niet op deze manier kan doorgaan, bieden wij een digitaal alternatief. Hier kunt u verschillende kersen ontdekken. We zijn er zeker van dat het water u alvast in de mond zal lopen.

Tentoonstelling

De KERS® 2020 QUIZ

Hieronder vindt u onze boomgaard- en kersenquiz terug. Vul de vragen in en stuur ze op naar nbs@boomgaardenstichting.be en u maakt kans op een heus streekproductenpakket! We hebben echter geen verliezers tussen de deelnemers, want iedere deelnemer krijgt daarbovenop ook nog eens gratis een digitale editie van ons tijdschrift Pomologia in de mailbox.

Download hier de quiz!

Hulp nodig bij het herkennen van boomgaardbeestjes? Klik hier voor wat meer uitleg.